Avtorica: dr. Branka D. Jurišić
Predšolsko obdobje (0–6 let)V nekaterih državah v predšolskem obdobju sploh še ne govorijo o motnjah v duševnem razvoju in sploh ne o različnih stopnjah teh motenj, največkrat uporabljajo drug, splošnejši izraz: razvojne motnje. Po slovenskem Zakonu o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (ZUOPP, 2000) otroke že v predšolskem obdobju usmerjamo v ustrezne programe in govorimo o štirih skupinah otrok z motnjo v duševnem razvoju (otroci z lažjo motnjo v duševnem razvoju, z zmerno motnjo, s težjo in težko motnjo v duševnem razvoju). V Sloveniji imajo vsi otroci z motnjo v duševnem razvoju možnost vključevanja v vrtce (redne skupine vrtca z dodatno strokovno pomočjo ali pa vključitev v razvojne oddelke za otroke z motnjami in zavode ...). Večinoma so v predšolskem obdobju prej odkrite težje motnje, vse prirojene motnje in posledice poškodb ali bolezni. Nekatere motnje v duševnem razvoju (predvsem lažja motnja v duševnem razvoju) so pogosto odkrite pozneje, zato otroci niso vključeni v ustrezne predšolske programe. Ti otroci so zato deležni premalo strokovne pomoči v predšolskem obdobju. Nekatere motnje prej odkrijejo strokovnjaki medicinskih strok, druge pa najprej opazijo vzgojitelji v vrtcu in sami starši. Druženje z drugimi otroki in skupno pridobivanje izkušenj je omogočeno vsem otrokom, ki so vključeni v vrtce (tudi tistim, ki so v razvojnih oddelkih). Sožitje si zelo prizadeva, da bi bili otroci deležni pomoči takoj, ko odkrijemo njihove posebne potrebe – to je zgodnja intervencija ali zgodnja obravnava. Otroci s prirojenimi motnjami, ki pogosto sodijo v skupino otrok s posebnimi potrebami, potrebujejo zgodnje spodbujanje razvoja in za to ni nikoli prezgodaj.
Otroci z lažjo motnjo v duševnem razvoju | V predšolskem obdobju so lahko vključeni v program s prilagojenim izvajanjem in z dodatno strokovno pomočjo. To pomeni, da imajo lahko dodatno strokovno pomoč specialnega pedagoga do 3 ure na teden. Ta pomoč se lahko izvaja individualno (ločeno zunaj skupine drugih otrok), pa tudi v skupini, v katero je otrok vključen v vrtcu, ali pa v manjši skupini vrstnikov. Otrok ima posebej zanj prilagojen program (individualizirani program), v katerem so opredeljeni cilji, načini dela, metode, pripomočki in podobno. |
Otroci z zmerno motnjo v duševnem razvoju | Usmerjeni so lahko v program s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo (enako kot otroci z lažjo motnjo v duševnem razvoju) ali pa v prilagojeni program, ki se izvaja v tako imenovanih razvojnih oddelkih. Enako ima otrok individualizirani program. Tudi otroci, ki so usmerjeni v prilagojeni program, imajo možnost prehajanja med programi (to pomeni, da so lahko različno število ur na teden ali dan – odvisno od otrokovih potreb – vključeni v skupino vrstnikov v vrtcu). V prilagojenem programu ima otrok lahko vsak dan več ur na dan strokovno pomoč specialnega pedagoga. Ta pomoč se izvaja v manjši skupini, lahko pa tudi individualno v razvojnem oddelku. |
Otroci s težjo in težko motnjo v duševnem razvoju | Vključeni so v prilagojeni program za predšolske otroke, ki se izvaja v vrtcu, v razvojnem oddelku. Otrok ima individualizirani program, ki je prilagojen njegovim potrebam. Tudi otroci s težjo in težko motnjo v duševnem razvoju imajo možnost prehajanja med programi – to pomeni, da so del programa lahko vključeni v skupino vrstnikov v vrtcu, ki nima posebnih potreb. |
Vsi otroci z zmerno, težjo ali težko motnjo v duševnem razvoju so lahko vključeni tudi v posebni program za predšolske otroke, ki jih izvajajo socialnovarstveni zavodi. |
© Zveza Sožitje - zveza društev za pomoč osebam z motnjami v duševnem razvoju Slovenije
Pridržujemo si pravico do sprememb danih informacij!